Najczęstsze błędy popełniane na egzaminie praktycznym i jak ich uniknąć

Błędy popełniane na egzaminie praktycznym

Tym artykułem rozpoczynamy cykl poświęcony najczęstszym błędom popełnianym na egzaminie praktycznym. Postaramy się omówić większość błędów i opiszemy jak ich uniknąć. Gotowy na taką dawkę wiedzy? To zaczynamy.

Najczęstsze błędy na egzaminie praktycznym – nie daj się zaskoczyć!

Zbliża się wielki dzień – egzamin na prawo jazdy! To moment, na który czekałeś z niecierpliwością. Aby zwiększyć swoje szanse na sukces, warto poznać najczęstsze błędy popełniane przez kursantów podczas egzaminu praktycznego. Dzięki temu będziesz mógł skupić się na tych obszarach i uniknąć niepotrzebnych niespodzianek.

Jakie błędy najczęściej prowadzą do niezdanego egzaminu?

 

Dzisiaj zajmiemy się błędem nieużywania kierunkowskazów.

Nieużywanie kierunkowskazów na egzaminie praktycznym to poważny błąd, który może skutkować jego niezdaniem. Kierunkowskazy są kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i informują innych uczestników o naszych zamiarach. Egzaminator zwraca szczególną uwagę na ich prawidłowe użycie. Pamiętaj, że sygnalizacja zamiaru zmiany kierunku jazdy jest obowiązkowa i nieprzestrzeganie tego przepisu może być zinterpretowane jako niebezpieczne zachowanie na drodze. Wynika to z przepisu:

Art. 22 ust. 5 Prawo o ruchu drogowym mówi: „Kierujący pojazdem jest zobowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru”.

Co to oznacza w praktyce?

  • Kierunkowskaz należy włączyć na tyle wcześnie, aby inni uczestnicy ruchu mieli czas zareagować na nasz manewr, który mamy zamiar wykonać.
  • Sygnalizację należy wyłączyć bezpośrednio po wykonaniu manewru, aby nie wprowadzać innych w błąd.

A w jakich sytuacjach?

  • Włączanie się do ruchu lub zatrzymanie: kiedy  wyjeżdżasz z parkingu, swojej posesji, czy też innego miejsca postojowego – sygnalizujesz
  • Zmiana pasa ruchu: każda zmiana pasa ruchu wymaga zasygnalizowania. Po wjechaniu na inny pas, należy od razu kierunkowskaz wyłączyć.
  • Omijanie przeszkód na jezdni
  • Wyprzedzanie: najpierw włączasz lewy kierunkowskaz, a dopiero potem możesz rozpocząć manewr.
  • Zjeżdżanie z ronda: prawy kierunkowskaz, który sygnalizuje opuszczenie skrzyżowania (ronda), włączasz między zjazdem docelowym a poprzednim, który został minięty

Pierwszy kierunkowskaz wprowadzono do użycia dopiero pod koniec lat 20-tych XX wieku? Tak, tak, wcześniej samochody nie były w nie wyposażone. Ale teraz już są i powinniśmy z nich korzystać. W naszych kierunkowskazach najczęściej zamontowane są żarówki P21W lub PY21W. Może to być również żarówka kierunkowskazu LED W5W, W16W, W21W, WY21W lub PSY24W – zawsze warto sprawdzić czy kierunkowskaz działa.

Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, warto wcześniej dokładnie przećwiczyć wszystkie manewry, pamiętając o włączaniu kierunkowskazów w odpowiednim momencie.

Pamiętaj, że każdy błąd jest szansą na naukę. Nie poddawaj się po pierwszej nieudanej próbie. Analizuj swoje błędy i pracuj nad ich eliminacją.

Powodzenia na egzaminie!